شرکت داروسازی سجاد دارو
کیفیت ضامن سلامتی

گریپ فروت  و آبمیوه آن از مواد غذایی مفید موجود در سبد غذایی افراد است که میزان کافی از ویتامین ث، پتاسیم و فیبر غذایی و … مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهد. اما نکته منفی در رابطه با این میوه آن است که می تواند با داروهای مختلف مورد استفاده فرد تداخل داشته باشد و حتی گاهی این تداخل میتواند خطرناک و مرگ آور باشد.

یکی از دسته های دارویی که گریپ فروت با آن تداخل دارد، استاتین ها هستند. استاتین ها برای کنترل و پایین آوردن چربی خون مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته دارویی در روده توسط آنزیمی به نام CYP3A متابولیزه (شکسته و غیر فعال) می شود، این موضوع سبب می شود به طور معمول با فعالیت این آنزیم در حالت نرمال، میزان ورود این دارو به خون کاهش یابد. یکی از ترکیبات موجود در گریپ فروت به نام فورانوکومارین مانع فعالیت این آنزیم (CYP3A) شده و در نتیجه داروی بیشتری از روده جذب شده و مقدار دارو تا حد سمی شدن بالا می رود. میزان تاثیر گذاری این آنزیم روی داروهای مختلف دسته استاتین ها متفاوت است و در صورت لزوم  می توان از داروهای دیگر موجود در این دسته که کمتر تحت تاثیر این آنزیم قرار می گیرند و تداخل کمتری با گریپ فروت دارند، با نظر پزشک استفاده کرد.در جدول زیر میزان تاثیرپذیری داروهای مختلف این دسته نشان داده شده است.

تداخل کم تداخل زیاد
رزوواستاتین(کرستوسد) آتورواستاتین
فلوواستاتین لوواستاتین
سیمواستاتین

 

پس توصیه می شود در صورت استفاده از رژیم های دارویی مختلف در هنگام مصرف گریپ فروت یا آبمیوه آن حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

مقالات دیگر: